Silvija Šesto: Sirup protiv mačjeg kašlja

Ilustrirala: Vanda Čižmek
46 stranica, tvrdi uvez
Nakladnik: Semafora
Preporučena dob: 7-12 godina

Kad sam prvi puta prelistala Sirup protiv mačjeg kašlja pomislila sam da bi mogao biti malo pretežak mojim klincima. Dosta je teksta, čak 46 stranica, iako mnogo je i ilustracija pa je sve nekako u ravnoteži. Kad smo ga prvi puta pročitali, klinci su bili puni pitanja pa se pripremite 😁


Mene je ova slikovnica vratila u đačko doba. Svima nam se, barem nekoliko puta, dogodilo da smo kao školarci pokušali izbjeći odlazak u školu zbog nekog pismenog ili usmenog ispitivanja. Ili eto tako jer nam se nije dalo ići. Poznat mi je taj osjećaj kad zbog nekih zanimljivijih stvari zaboraviš da si nešto trebao naučiti i pripremiti se pa se onda pokušaš izvući na sve moguće načine. A iskreno rečeno, najlakše je odglumiti da te nešto boli. Priznajte da ste i vi pokušali takvo što barem jednom u svom školskom stažu 😉. Najljepše je u tome uspjeti pa onda, dok su roditelji na poslu, cijeli dan provesti "bolestan" u krevetu odmarajući se.
E tako je i glavna junakinja ove naše slikovnice, Danica, pokušala zavarati svoju mamu kašljući. Naime, Danica nikako nije voljela matematiku, a upravo toga dana u školi je trebala pisati kontrolni baš iz matematike.


Ali mama kao mama, brzo je shvatila da je Daničin kašalj samo loša gluma. Dok se odnekud nije pojavio jedan, kao ugljen crn, mačak Ron koji je zaista bio prehlađen. I kašljao je sve u šesnaest. I to zato jer je cijelu noć trčao za mačkom Vericom. Pa tako Danica i mačak Ron sklope pakt. Ron će se dobrano nakašljati pa će mama pomisliti kako je Danica stvarno bolesna, čak će joj pomoći naučiti matematiku, a ona će njemu zauzvrat srediti poznanstvo s mačkom Vericom.


Njihov plan uspijeva, a Ron traži od Danice da mu obeća kako je to samo taj jedan jedini put, da će redovito učiti i da se više neće izvlačiti s nastave. Nakon nekoliko sati učenja, Danica je naučila sve što je trebala, a kad joj je prijateljica Ljubica pozvonila na vrata da joj pokaže što je propustila u školi, Ljubičina mačka Verica i mačak Ron zaljubljeno su isprepleli repove i preli.



Zanimljiva slikovnica poznate domaće autorice Silvije Šesto koja kroz priču o Danici i Ronu donosi nekoliko različitih problemskih situacija i pitanja. Od djeteta koje se iz jedne laži uvaljuje u drugu zbog svoje lijenosti jer nije naučilo ono što je trebalo do vječnog roditeljskog pitanja, kako odgojiti dijete u današnjem svijetu tehnologije i napretka, a da pritom poštujemo želje i mogućnosti tog istog djeteta. Imam osjećaj da kao roditelji stalno balansiramo na tankoj žici. Kako odgojiti dijete poštujući njegove/njezine izbore, želje, mogućnosti, a da ono pritom ne ispadne razmaženo, lijeno derište. Dovoljan je jedan krivi korak za pad s te tanke žice i  da sve krene po krivu. U ovoj se slikovnici mačak Ron javlja kao neka vrsta Daničine savjesti. Ona zna da nije uredu to što lažira svoju bolest, ali strah od kontrolnog iz matematike je veći. Tu nastupa Ron koji joj ukazuje da to što želi napraviti nije dobro i da se više ne smije ponoviti. I Danici je to jasno i čvrsto obećava da neće ponoviti tu pogrešku.
Vjerujem da je klincima osnovnoškolskog uzrasta ova slikovnica jako zanimljiva jer donosi njima blisku temu. Kako su moji još mali  (srednja cura je predškolac, a najstariji dečko je tek krenuo u prvi razred), oni su imali hrpu pitanja i potpitanja dok smo čitali. Ali su u nekoliko navrata tražili da ponovno čitamo slikovnicu što je jasan znak da im se svidjela.
Zanimljivost slikovnice je i u tome što se osim priče o Danici i Ronu, u njoj mogu pronaći kratke humoristične pjesmice kojima su se moji klinci dobro nasmijali. A i ja.

"Ah, što li uče u toj školi
Kad me pita takvo što
Takva sam naskroz dojma
Ova mala nema pojma"

Slikovnica Sirup protiv mačjeg kašlja dobitnica je nagrade Ovca u kutiji dječjeg žirija 2016.g. što jasno pokazuje da su je djeca prihvatila i da im se sviđa.
Silvija Šesto je jedna od najpoznatijih domaćih spisateljica za djecu i mlade. Rođena u Zagrebu, diplomirala je filozofiju i književnost. Objavljuje prozu, poeziju, izvedene su mnoge njene radio drame, a neka njena djela su izvedena i u kazalištu. Tu moram izdvojiti Devetu ovčicu koju smo moji klinci i ja gledali u Dječjem kazalištu Branka Mihaljevića Osijek i u kojoj smo uživali, a koja je dobila i brojne nagrade. Čak 5 naslova Silvije Šesto uvršteno je u popise lektira, a njen roman "Debela" dobio je nagradu "Ivana Brlić Mažuranić" i nalazi se na Časnoj listi IBBY-ja (Časna lista predstavlja izbor najboljih knjiga iz produkcije svake zemlje koje se mogu  publicirati u svijetu). 
Mnoge je još nagrade osvojila Silvija Šesto za svoja djela što samo svjedoči o kvaliteti njenog pisanja.
A na samom kraju ilustracije. Ne zato što mi se najmanje sviđaju, upravo suprotno 😊. Totalno su drukčije od svih ilustracija dosad. Klinci i ja nismo još imali prilike pročitati niti jednu slikovnicu koju je ilustrirala Vanda Čižmek pa smo ostali malo iznenađeni. Pozitivno, naravno. Ono što su klinci prvo zamijetili i pitali me: zašto je sve kockasto? Pa sam ja trebala skužiti o čemu pričaju, kako kockasto- mislim si u sebi. A onda mi je sinulo na što misle, mnogo je ravnih linija pa ih je to malo začudilo. Nema mnogo boja, a mene je nasmijala anegdota vezana upravo uz to. Evo što je rekla Vanda Čižmek: 
""Evo jedna anegdota s crtanjem slikovnice Sirup protiv mačjeg kašlja. Da mačji kašalj! Prvo sam zamislila i nacrtala sve u smeđim tonovima, crnog mačka crnog, naravno. Poslala sam Silviji mejlom jednu ilustraciju i ona me podsjeti kako smo dogovorile da bu to crno na belom. Joj, da, sjetim se ja i sve ponovno pretumbam, smeđa van, curica nova, mačak stari, crno na belom, plus još dvije boje. Šaljem sretna ponovno i ona sretna, super, crno na belom, dogovoreno.
Onda se ubaci nešto drugo za ilustriranje i mačka odgodimo za dva mjeseca. Krenem raditi ponovno i više mi se ono od prije ne sviđa, curica nova, mačak stari, promijenim one dvije boje u druge dvije. Šaljem Silviji, i ovo je super, dogovoreno. Opet se ubaci neki drugi posao. Vraćam se mačku, opet ne valja, mala u slikovnici krivo se zove, ne mogu nikako nacrtati Mirtu. Kaj sad, kaj sad, nacrtam Danicu, šaljem, pitam je l' se može mala ipak zvati Danica?...
I promijenim još one dvije boje, ponovno."
(cijeli intervju, koji je jako zanimljiv, možete pronaći na Leksikon ilustratorice Vande Čižmek)
Inače, Vanda Čižmek je završila Grafički fakultet, a zadnjih godina crta ilustracije za djecu i odrasle i radi kao grafički dizajner te je već nekoliko puta osvojila nagrade za svoje radove. Kaže da sve prvo crta običnom grafitnom olovkom, a onda pročišćava i završava u računalu. Neobične su te njene ilustracije, vidjet ćete, ali vrlo zanimljive i drukčije. Ako želite vidjeti još malo Vandinih radova, pogledajte na https://www.behance.net/vandacizmek, uživat ćete!
A vjerujem da ćete uživati i čitajući ovu divnu slikovnicu s vašim klincima 😉
Share:

Objavi komentar

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes