Predstavljamo ilustratora: Dražen Jerabek


Da, dobro ste pročitali, po prvi puta predstavljamo ilustratora 😀Dosad smo predstavljali autorice i ilustratorice, a ovom talentiranom ženskom društvu danas se pridružuje Dražen Jerabek. Njegove su ilustracije čarobne, ali zaista, čarobne. Nadam se da ste ih imali priliku već vidjeti sa svojim mališanima, a ako niste, svakako posudite slikovnice koje je ilustrirao Dražen Jerabek. Pročitajte što nam je rekao o sebi, kako se počeo baviti ilustracijom, gdje pronalazi inspiraciju i što poručuje roditeljima koji čitaju sa svojim mališanima.

(PO)MALO O MENI 😊



Došao sam prije pola stoljeća na ovaj planet, iz jednog svjetlom ispunjenog i nadahnutog područja života u jedan kišan i tmuran dan na Zemlji. Sa sobom, ponio sam sve moguće „alate“ kako bih svoj boravak Ovdje učinio što zanimljivijim i kreativnijim ne samo sebi, već i drugima. Tako crtam od malih nogu što je bio jedan od načina kojim sam komunicirao, kako sa svojim unutrašnjim svjetovima, tako i sa svijetom ljudi koji me je okruživao. Ljepota me je uvijek nadahnjivala pa sam srećom puno vremena provodio u prirodi te kod djeda i bake na selu okružen šumom, livadama, rijekom i životinjama. Što sam se više suživljavao sa sredinom i okruženjem, to sam više pitanja imao u vezi života, smrti i smisla bivanja Ovdje općenito. Crtanje, maštanje, igra i glazba ( svirao sam gitaru, završivši nižu glazbenu školu); samo su dio „scenografije“ kojom sam se okruživao i kreirao kako bih ostao u kontaktu sa Sobom. Jer mi je svijet ljudi u kojem sam boravio oduvijek bio nekako stran i mračan. Osim kada bih se zaljubio… Godinama kasnije, otkrio sam da se mogu zaljubiti i u drveće… u list…u potok i zvuk potoka…u prirodu…ptice i sve životinje…
Zato su ilustracije za mene nešto što koristim kao izraz mašte. Mašta je najbliže onome što nazivamo „ kod kuće“! One ( ilustracije), mogu biti poticaji i poruke kako za djecu, tako i za odrasle. Odrasli su zaboravili odakle su došli i zašto su Ovdje. Djeca se, barem dok su malena, još uvijek sjećaju… Došao sam Ovdje, da podsjetim „odrasle“…

ILUSTRACIJE
Dugo vremena nisam uopće imao „sliku“ toga čime bih se bavio u životu. Trenutak toga „otkrivenja“ dogodio mi se jednoga dana na satu likovnoga u osnovnoj školi u kojoj sam radio. U tri godine koliko sam predavao učenicima od petog do osmog razreda, govorio i objašnjavao djeci kako da budu kreativna u svome likovnom stvaralaštvu,  nisam ništa nacrtao niti stvarao! Toga ljeta napravio sam mapu ilustracija i čak jednu slikovnicu  te s početkom nove školske godine  krenuo „od vrata do vrata“ poznatih zagrebačkih nakladnika i samouvjereno nudio svoje „usluge“ kao ilustrator! Očekivao sam da će urednici izabrati moju prvu učinjenu slikovnicu i objaviti je, no to se nije dogodilo! Štoviše, ona ih uopće nije zanimala, već su razgledavali ostale moje ilustracije te mi ponudili da radim za njihove dječje časopise, knjige, pa čak i udžbenike. I  tako je moje putovanje kao ilustratora krenulo, sve do dana ( a trebalo je proći osam godina), dok mi jedan poznati dječji pisac nije ponudio da zajedno radimo slikovnicu!

Ilustracija iz slikovnice Gospodin Otto i stari naslonjači

U samom početku, nisam još imao svoj stil pa sam se „osvrnuo“ na one autore/ ilustratore koji su meni ostali u sjećanju, kako po svojem stilu, tako i po vještini ilustriranja. Jedan od autora koji je na mene ostavio značajan utisak odnosno impresiju svoga stvaralaštva za djecu, bio je naš poznati slikar i ilustrator Mladen Veža koji je ne slučajno, baš u vrijeme moga srednjoškolskog izučavanja na odjelu slikarstva Škole primijenjene umjetnosti u Zagrebu  1985.g. imao svoju retrospektivnu izložbu u Muzeju za umjetnost i obrt, tik uz moju školu. Tu sam otkrio „čaroliju“ i vještinu „pripovijedanja“ slikom na primjerima Vežinih ilustracija i skica te razbio i neke zablude glede korištenja same tehnike crtanja (npr. govorili su mi da kemijska olovka nije namijenjena za crtanje ni približno kao druga crtačka sredstva)!! Dakako, godinama kasnije tu sam zabludu i sam opvrgnuo, koristeći crnu kemijsku olovku kao glavni medij za crtanje u nekim svojim ilustracijama!
Iz svoga djetinjstva pamtim neke slikovnice i ilustracije koje je nacrtao naš poznati grafičar i ilustrator Vladimir Kirin, zatim slikovnice Cvijete Job, a posebno pamtim slikovnicu Borisa Kolara koju je ilustrirao Zlatko Bourek:  Dječak i lopta iz 1969-te godine. Bile su tu i slikovnice francuskih autora o temama Vruće i hladno,  Brzo i sporo i sl..
Među domaćim autorima danas, svakako imam svoje omiljene, kao što su: Tomislav Tomić, Marsela Hajdinjak, Milivoj Ćeran, Igor Vilagoš, Marijana Jelić, Svjetlan Junaković …samo da spomenem neke.
Od stranih autora meni omiljenih, naveo bih Rusa Pavela Tatarnikova, Australca Shaun Tana, Austrijanku Lisbeth Zwerger …ima ih još puno.
Volim raditi crtačkim tehnikama, no s vodenim bojama obogaćujem crtež, premda sam se upuštao i u akril. Crtežom se najbolje izražavam, pa sam s toga nekako skloniji liniji jer njome lakše „gradim“ priču koju želim ispričati. Svaki svoj uradak volim na drukčijii način, no jedan mi je rad nekako najdraži, a to je slikovnica Nije me strah osječke autorice, meni jako drage, Dubravke Pađen Farkaš. Tu su ilustracije nekako duboko intimno povezane sa mnom, što zbog same teme, a što zbog likovnog izričaja i atmosfere koju one nose!


Ilustracije iz slikovnice Nije me strah

Nisam radio s puno autora, ali Dubravka je autorica koja mi jako odgovara po senzibilitetu (bajkovite priče), ali i time što piše o temama koje obrađuju probleme prisutne u svijetu, kako djece, tako i odraslih. To su tzv. „problemske slikovnice“ koje su stoga namijenjene i djeci i odraslima, jer omogućuju komunikaciju između djeteta i roditelja, da se povede razgovor o temama o kojima se nerado govori. Stoga, takva slikovnica, osim što nosi likovno – umjetnički izraz ili impresiju, ima i edukativnu, odnosno terapijsku ulogu.



INSPIRACIJA

Sve dolazi „iznutra“. Vanjski poticaji uvijek u meni izazivaju slike što nastaju kao posljedica doživljenih vanjskih situacija, priča koje čujem od drugih ili tekstova koje čitam.
Prije nego li krenem ilustrirati, sve što izvana dođe ili uđe u moj unutrašnji svijet, mora neko vrijeme odstajati i „fermentirati“ kako bi se formirale slike u konkretne likovne forme. Tek kada osjetim formiranu „strukturu“ nekoga sadržaja, tek onda ideju stavljam na papir. No sve prije mora proći kroz moj unutarnji doživljaj.


Ilustracije iz slikovnice Djevojčica i ptica


MOJA POLICA 

Moja prva slikovnica, nastala na poticaj teksta i njenog autora Želimira Hercigonje, zove se Kjel  crna labud ptica iz 2003. god. i nalazi se u digitalnoj biblioteci International Children's Digital Library.
 Zatim slijede Pripovijetka o rosi, srcu i snovima  iz 2004., te Gorski duh  za koji sam dobio književnu nagradu „Grigor Vitez“ za najbolje ilustriranu slikovnicu 2006. god. , istog autora. Zatim sa spisateljicom za djecu Melitom Rundek, nastala je slikovnica Priča o Vilmi Špigl iz 2009. Potom dolazi serija  „problemskih“ slikovnica s autoricom Dubravkom Pađen Farkaš: Gospodin Otto i stari naslonjači iz 2010. god; Nije me strah iz 2011. god. koja je ujedno 2016. godine postavljena i na kazališne daske Dječjeg  kazališta Branko Mihaljević u Osijeku i bila nagrađivana i kod nas i u inozemstvu ! Tu je slikovnica Djevojčica i ptica iz 2013. god i Tajna  iz 2015. god. za koju sam također 2016. godine dobio nagradu „Grigor Vitez“. Iste godine kada je izašla Tajna,  izašla je iz tiska i slikovnica autora Roberta Mlinarca Tkači snova i to nakon punih 9 godina od njena nastanka! To je i jedina moja slikovnica koja je nastala klasičnom crtačkom tehnikom obrađenom digitalno. Svakako, tu su još ilustrirane knjige uglavnom izdavača „Alfa“ iz Zagreba s kojim sam realizirao mnoge tekstove poznatih autora i neke udžbenike za osnovnu školu.
Sve slikovnice prisutne su u našim knjižnicama, na dječjim odjelima, jedino se slikovnica Kjel crna labud ptica  može digitalno listati na stranici International Children's Digital Library.




NOVOSTI

Dugoročnih planova nemam, a trenutno radim na jednoj slikovnici ( naravno, Dubravkinoj ) koja ima „čudesni“ sadržaj samim time što se izrađuje „čudesno“ sporo i polako - takav  mi je ritam !

PORUKA RODITELJIMA

Čitanje potiče maštu. Čitanjem stvarate vlastitu predodžbu, vlastitu scenografiju, vlastite likove, razvijate empatičnost prema likovima i potičete vlastita pitanja…Drugim riječima, razvijate vlastiti  kreativni svijet unutarnjih slika i doživljaja na poticaj nečije tuđe ideje odnosno pisanog sadržaja. Sva djeca su prirodno kreativna i maštovita. Ta spontanost maštanja i  stvaranja kod djece, potiče se u početku pričanjem priča, a kasnije održava samostalnim čitanjem priča.
Ilustracije u slikovnicama kao i u ilustriranim knjigama, nadahnuta su likovna rješenja umjetnikova doživljaja priče, ispričana specifičnim stilom i likovnim rukopisom samog  ilustratora. I premda ilustracije „nameću“ autorovo viđenje teksta čitatelju; ona osim što obogaćuju imaginacijom pisani tekst, ujedno potiču osjećaj za estetiku i sklad između tekstualnog i likovnog, ciljajući upravo na unutarnji doživljaj kod djeteta, provocirajući tako „tanahne niti“ kreativnosti na vlastito djelovanje.  



Share:

Objavi komentar

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes