Predstavljamo autoricu: Andrea Debak


Možda se sjećate osvrta na slikovnicu Kako je jabuka otkrila proljeće ovdje na blogu Malih čitača. Tada smo po prvi puta upoznali rad autorice Andree Debak. Iz tiska je nedavno izašla Andreina bajka Lota i kralj, a sad imate priliku pobliže ju upoznati. Tko je Andrea kad ne piše za djecu, zašto i što voli čitati te koju poruku ima za sve roditelje, pročitajte u nastavku!


Foto: Maja Maljković Zelalija
 (PO)MALO O MENI :-) 

Zovem se Andrea i mama sam dviju djevojčica. Živim s obitelji u Trogiru. Šašava sam, grlata, nasmijana i vječni optimist. Pišem za djecu devet godina. Pisati sam počela još u osnovnoj školi, nastavilo se kroz srednju, a odlaske na književnu smotru Lidrano sa svojom tadašnjom mentoricom, profesoricom hrvatskoga jezika Radojkom Hrgović, čuvam među najljepšim uspomenama.

Kad ne radim sa suprugom na projektima izvan njegova odvjetničkog ureda, kad ne razvozim djecu u vrtić, školu, glazbenu školu, treninge…, pišem svakodnevno i kad god imam slobodan trenutak, između svega navedenoga i kuhanja, peglanja, domaće zadaće, učenja, vrtlarenja, pospremanja… Uvijek sa sobom nosim notes i zapisujem bilješke, nebitno gdje sam i kamo idem. Ako ne stignem natipkati planirano po danu, pišem noću pa jutro često dočekam za tipkovnicom sa šalicom hladne kave. Uživam u tome. To je moja istinska radost i životni poziv. Obožavam jutra u buđenju i život književnog svijeta koji sam otipkala u Wordu, osjetiti da je živ i prije nego li je knjiga tiskana. Ne mogu zamisliti da radim nešto drugo.

Veliki sam zaljubljenik u prirodu, trčanje, hodanje, planinarenje, a kao gurman, obožavam kuhati i isprobavati nove recepte. Jedva dočekam vikend, tada smo obitelj i ja u mirnom ritmu što se tiče obveza i imamo kvalitetno vrijeme za druženje, što mi je jako bitno. Vikendom, kad god možemo, rado odemo na svoje selo sa psom,  družimo se s obitelji, rodbinom i prijateljima ili sadimo povrće.


ZAŠTO VOLIM ČITATI 


Meni je svaka knjiga - čaroban svijet koji čitajući, otkrivam. On me dotiče, potiče na razmišljanje, preispitivanje, na drugačije postupanje prema sebi i drugim ljudima.  Kamo sreće da odrasli više čitaju za sebe i svojoj djeci. Bolje bismo razumjeli knjige, bolje bismo razumjeli jedni druge, imali bismo više strpljenja i razumijevanja. Svijet bi nam bio ljepši.

Moja mama mi je uvijek čitala, odrasla sam okužena pričama i knjigama. Rođakinja s očeve strane u svojoj je obiteljskoj kući imala tavan prepun knjiga. Rado mi je posuđivala svoje knjige. Sjećam se da sam se s velikim strahopoštovanjem penjala drvenim škripavim stubama, a kad bi otključala i otvorila vrata, jedva bih dočekala udahnuti ustajali zrak i miris knjiga. I danas u knjižarama potajno običavam mirisati knjige.

Posebno sam privržena Bijelome jelenu Vladimira Nazora, Pričama iz davnine Ivane Brlić Mažuranić, Ljepotici i zvijeri Charlesa Perraulta, Čarobnjakovu nećaku, prvom romanu Kronika iz Narnije C.S. Lewisa. Obvezno ih pročitam svake jeseni.
Jednako dragi naslovi su: Plesna haljina žutog maslačka Sunčane Škrinjarić, zbirka pjesama Grigora Viteza - Igra se nastavlja. To je prva zbirka koju sam dobila na dar. Potom Ježeva kućica Branka Ćopića,  Djevojčica sa šibicama i Snježna kraljica Hansa Christiana Andersena, Maca Papučarica Ele Peroci, Heidi Johane H. Spyri. Vrlo posebna knjiga mi je Waitapu Jože Horvata i drugi roman Kronika iz Narnije - Lav, vještica i ormar.




ŠTO VOLIM ČITATI



Najviše volim čitati poeziju i bajke. Danijel Dragojević mi je najdraži pjesnik i svaki dan pročitam bar jednu njegovu pjesmu. Nevjerojatno je kako on lijepo piše. Predivna mi je poezija Dorte Jagić, Marka Pogačara, Olje Savičević, Ivice Prtenjače, Martine Vidaić, Ane Brnardić, Nade Topić, Drage Glamuzine, Monike Herceg i Marije Dejanović.  



Rado čitam i  poeziju za djecu, prozu za djecu i mlade, pripovijetke i slikovnice, knjige o zdravoj prehrani, autobiografije i one o duhovnosti.

Moja starija kći obožava čitati priče o djevojčici Maši, tako da svaki put kad dođemo u Zagreb, obvezno kupimo u istoj knjižari novu knjigu o Maši Sanje Pilić. Također, iznimno cijenim i druge književnike: Ivana Kušana, Mladena Kušeca, Miru Gavrana, Božidara Prosenjaka, Sanju Polak, Silviju Šesto, Olju Savičević, Andreu Petrlik Huseinović, Zorana Pongrašića…


Osim što volim čitati, u slobodno vrijeme obožavam slušati emisije o književnosti; poeziju za djecu u emisiji Radioigra, potom poeziju u emisijama: Poezija naglas, Šest minuta poezije u šest i Moj izbor, a jednako mi je zanimljiva i emisija Suvremena hrvatska proza. Znam da sam jednom, vozeći se u automobilu, čuvši stihove za djecu Dorte Jagić, morala zaustaviti automobil da ih u miru poslušam do kraja, koliko sam bila oduševljena. Poeziju za djecu o svemiru Monike Herceg, slušale smo danima mlađa kći i ja kod kuće. Sviđaju mi se emisije koje se mogu naknadno slušati, na zahtjev. Prava je šteta što je poezije i književnosti, općenito, premalo u elektroničkim medijima. A kad se samo sjetim koliko je književnih časopisa ugašeno i prestali su se tiskati…
Budući da književna djela prate ilustracije, istaknula bih meni drage ilustratore i slikare: najprije Cvijetu Job. Predivno je stvarala, njezin rad iznimno cijenim. Karin Tancel je nježno i bajkovito oslikala moju prvu priču, Boris Kugler je oslikao bajku Lota i kralj. Na društvenim mrežama rado pratim i rad Marsele Hajdinjak, Andree Petrlik Huseinović, Željke Mezić, Tomislava Torjanca, ali i splitskog slikara, kipara i karikaturista Nene Mikulića. Predivno slika splitska slikarica Lili Gluić i crtač stripova, slikar i ilustrator Danijel Žeželj…



INSPIRACIJA


Nemam određenu inspiraciju. Jednostavno pišem, pitanje je samo što će me dotaknuti i potaknuti da napišem nešto. Nadahnuće je sve što me okružuje: priroda, djeca, odrasli i njihovi odnosi… apsolutno sve.

MOJA POLICA



Moja poezija za djecu zastupljena je u časopisima Prvi izbor, Smib i Radost, a do sada sam izdala dvije priče: „Kako je Jabuka otkrila proljeće“ (2016., priča u stihovima, Naklada Bošković, ilustracije: Karin Tancel) i „Lota i kralj“ (2020., bajka, Hrvatsko društvo književnika za djecu i mlade, ilustracije: Boris Kugler)

 




NOVOSTI


Iz tiska je upravo izašla moja bajka za djecu Lota i kralj i zbog toga sam presretna!  Ilustrirao ju je Boris Kugler, urednica je Silvija Šesto. Priča je to o kralju najvećeg kraljevstva na svijetu koji tek treba otkriti da se sreća ne nalazi u materijalnim stvarima, nego u srcu svakog čovjeka i da ovisi o njemu samome. Izdavač je Društvo književnika za djecu i mlade.

Do kraja ove godine, u izdanju Naklade Šumek, trebao bi se tiskati nastavak priče o stabalcu Jabuke. Ovoga puta priča nije zapisana u stihovima, već je riječ o ilustriranoj prozi za djecu nižih razreda osnovne škole. Glavni je junak gospodin Bumbar pred kojim je velik zadatak - pobijediti vlastite strahove i ostvariti životni san.

Trenutačno istražujem i prikupljam materijal za treći nastavak spomenute priče te osmišljavam radnju po poglavljima. Pisanje trenutačno ide malo teže, jer su knjižnice zatvorene pa ne mogu doći do stručne literature i ne mogu posjetiti Ličko polje.  Radnja će i dalje biti smještena podno brdašca Zir, u Zelenoj dolini, a glavni junak bit će gospodin Kos, ptica. Riječ je također o ilustriranoj prozi za koju je planiran izlazak iz tiska 2021. godine.
S obzirom na to da pišem i poeziju ,,za odrasle'', trudim se paralelno posvetiti i svojoj zbirci u nastanku koju dugo priželjkujem.

 



PORUKA RODITELJIMA


Redovito čitajte, sebi i svojoj djeci, svakodnevno. Neka listanje slikovnica, prepričavanje i improvizacija, a poslije i čitanje, bude ugodna zajednička aktivnost od koje svi imate koristi. Čitanje je jako važno za nježnost, zbližavanje, za razvijanje mašte. Ono smiruje, posebice ako dijete ima problema s izgovorom ili muca. Crtanje nakon čitanja je predivna tehnika opuštanja, a djetetu puno znači. Koliko je samo ljubavi i nježnosti u čitanju prije odlaska na spavanje!

Mislim da je nepravedno kad odrasli olako kažu da svijet u kojem živimo ostaje na mlađim generacijama, jer upravo mi, odrasli, učimo djecu, a ono naučeno s  vremenom postaje njihova navika koju će prenijeti na svoju djecu. Kako očekivati od djece da čitaju lektiru, da posuđuju i kupuju knjige u slobodno vrijeme, ako im odrasli uz koje odrastaju ne čitaju jer nemaju naviku čitanja, posuđivanja i kupovanja knjiga i radije brljaju po mobitelu?  Vrlo je važna poruka koju šaljemo djeci vlastitim ponašanjem, jer sve što vide u suživotu s nama, pa čak i kad ih svjesno ne učimo, usvajaju. 












Share:

1 komentar :

  1. Najbolja spisateljica za djecu i odrasle.💖❤🥰🌎💯👌

    OdgovoriIzbriši

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes